به گزارش «نود اقتصادی» محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران در خصوص اقدام اخیر شرکت سامسونگ اظهار کرد: ممکن است سامسونگ شیطنت کرده باشد، زیرا بیشتر برندهای کره‌ای تحت لایسنس آمریکا فعالیت می‌کنند و بنابراین مواضع سیاسی آمریکا در قبال ایران برایشان مهم است.
وی افزود: اگر سامسونگ شیطنت کرده باشد، چگونه است که برای فروش محصولات خود در بازار ایران و گرفتن بیشترین سهم بازار کالای الکترونیک ما تحریم قایل نیست اما نوبت المپیک که می‌رسد ایران تحریم می‌شود؟! بنابراین، این موضوع باید به صورت دقیق از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی شود و در صورت اثبات قصور رفتار تنبیهی برای تجارت با سامسونگ اعمال شود.
لاهوتی ادامه داد: اگر هم مسأله به کمیته اجرایی المپیک مربوط است که ایران باید به مجامع بین‌المللی شکایت کند.
وی گفت: تمایل‌نداشتن خارجی‌ها و ازجمله کره‌ای‌ها برای تولید در ایران چندان عجیب نیست. کشورهای مختلف برای حضور برندهای خارجی در کشورشان برنامه‌ریزی‌های ویژه و سیاست خاص خود را دارند. به‌عنوان مثال امارات مبنای تجارت خود را خدمات قرار داده است و کالاهای خارجی به وفور و با تعرفه واردات پایین در بازار این کشور دیده می‌شود و امارات توانسته است‌هاب منطقه در زمینه حمل‌ونقل و صادرات دوباره کالا شود.
این عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: ترکیه اما سیاست صنعتی شدن را در برنامه کاری خود قرار داده است و بازارش را بر مبنای سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی در اختیار خارجی‌ها می‌گذارد، چنانکه هم‌اکنون ترکیه توانسته است با تولید مشترک با آلمان صاحب چند برند جهانی لوازم خانگی شود اما در ایران کمتر حرکت حساب شده‌ای در این زمینه وجود دارد.
لاهوتی بیان کرد: رتبه ایران در زمینه سهولت کسب و کار در قعر فهرست جهانی است و این مسأله تاثیرگذاری مهمی بر رفتار سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران دارد. ضمن این‌که یک برند خارجی در ایران به هیچ عنوان نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد و سیاست‌ها و رخدادها مقطعی و کوتاه‌مدت است. به‌عنوان مثال قیمت ارز در ماه‌های گذشته ٢٤ تا ٢٥‌درصد رشد داشته است. کجای جهان این اتفاق می‌افتد و سرمایه‌گذار می‌تواند این مسأله را بپذیرد؟