«نود اقتصادی»: عباس آخوندی در نشست با نمایندگان کامیونداران و انجمن‌های صنفی رانندگان و صنعت حمل و نقل جاده‌ای افزود: از 385 شکایت رانندگان حمل ونقل جاده ای، 224 مورد به جریمه نقدی شرکت های حمل ونقل منجر شده است.

وی ادامه داد: همچنین به 50 شرکت تذکر داده شده است و در 46 مورد نیز شکایت رانندگان وارد نبوده اما همچنان در حال رسیدگی هستیم.

آخوندی، اهمیت گسترش نظارت عمومی را یادآورشد و گفت: بزرگترین عامل ضامن اجرای قانون، نظارت عمومی است؛ ما از اینکه رانندگان، صاحبان کامیون‌ و نمایندگان آن‌ها در همه مراحل نظارت داشته باشند، خوشحال می‌شویم و گله‌مند یا خسته نمی‌شویم. قانون با نظارت عمومی، توسط وزارتخانه و دولت اجرا می‌شود، بنابراین هرچه شما بیشتر به مشکلات اشاره کنید، قانون بهتر اجرا می‌شود.

وی افزود: فرآیند اجرای قانون در نظام حمل و نقل فرآیند بسیار پیچیده‌ای است؛ مسافر، صاحب‌کالا‌، صاحب کامیون، شرکت، رانندگان و پلیس، ذی‌نفعان متفاوت در صنعت حمل و نقل هستند.

آخوندی شفافیت و مستند بون را راهکار حل مشکلات ایجاد شده دانست و افزود: به هیچ وجه نمی‌پذیرم که قرارداد زیر میزی، میان راننده و شرکت و یا شرکت و صاحب بار وجود داشته باشد؛ همه قرارداها باید رسمی، مستند و مبتنی بر قانون باشد؛ اگر موردی مبنی بر نبود قرارداد رسمی گزارش شود، به سرعت به آن رسیدگی خواهد شد.

وی گفت: اگر قرارداد رسمی شکل بگیرد، مشکلات حقوق طرف‌های مختلف، بیمه، تامین اجتماعی، بیمه کالا و بحث سلامت بار حل خواهد شد.

«خواهش من از کانون‌های صنفی این است که از رانندگان بخواهند زیر بار قراردادهای شفاهی و غیر رسمی نروند.»

وزیر راه و شهرسازی تخصیص سوخت را یکی دیگر از مطالبات رانندگان دانست و گفت: بحث مربوط به سوخت را پیگیری کرده‌ام و فکر می‌کنم همه مسائل و مشکلات آن حل و فصل شده باشد. آخرین توافقی که با آقای زنگنه ( وزیر نفت) داشتم این بود که براساس عملکرد و پیمایش واقعی بتوانیم سوخت را در اختیار رانندگان قرار دهیم و سقفی نیز برای این مساله در نظر نگیریم زیرا با این کار پیمایش بیشتر را تشویق می‌کنیم.

آخوندی سپس به مساله مطالبات رانندگان از شرکت‌های حمل و نقل اشاره کرد و افزود: شرکت‌هایی که رانندگان از آن‌ها مطالبه دارند و دستمزد رانندگان را پرداخت نکرده‌اند تا وقتی که حقوق رانندگان را پرداخت نکرده اند به هیچ وجه حق اخذ بار ندارند؛ این شرکت‌ها باید با همه رانندگان تسویه حساب کرده و مسائل را حل کنند.

وزیر راه وشهرسازی اظهارداشت: مشکلاتی که در مورد گمرک وجود دارد نیز حل و فصل خواهد شد زیرا گمرک کاملا با ما همراه است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مطالبات رانندگان در حوزه تامین اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: آقای ربیعی در این حوزه بسیار فعال است؛ من در هیات وزیران شخصا مساله را مطرح کرده و از ایشان می‌خواهم مشکلات رانندگان را پیگیری کند. اگر باز نیاز به مداخله بود من به عنوان مسئول این صنف از رانندگان پشتیبانی خواهم کرد.

وی به لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای نیز تاکید کرد و افزود: در ارتباط با نوسازی ناوگان، با نظر کانون‌ها موافقم؛ ما در ایران با مازاد ناوگان مواجه ایم؛ یک زمانی ناوگان نو وارد کشور شده، اما ناوگان کهنه از رده خارج نشده؛ بنابراین اکنون رقابت در داخل صنف غیرمنصفانه و غیرمتعادل است.

آخوندی گفت: البته کانون‌ها و انجمن‌های صنفی باید حقوق اعضای خود را تمام و کمال پیگیری کنند اما در عین حال باید مواظب و مراقب باشند که سواستفاده‌ای صورت نگیرد.

«اکنون نیاز به یک صدایی در صنف وجود دارد؛ وقتی جلسه‌ای با انجمن صنفی و کانون برگزار می‌شود، انتظار این است این انجمن‌ها نماینده همه باشند.»

وزیر راه و شهرسازی گفت: در جلسه پنجم خردادماه امسال با کانون‌های مختلف رانندگان و کامیون‌داران از سراسر کشور و استان‌ها مسائلی درباره بحث قیمت‌ها، نحوه ارتباط با شرکت‌ها و اعلام بار، بحث‌ بارگیری در بنادر، تامین اجتماعی، نحوه تامین قطعات یدکی، لاستیک و مسائل مختلف دیگری مطرح شد.

این عضو کابینه دوازدهم به تحقق افزایش 20 درصدی کرایه حمل بار نیز اشاره کرد و گفت: برای قیمت توافقی صورت گرفته بود که بر اساس توافق صاحب بار و نظام حمل و نقل شکل بگیرد. یک میانگین 20 درصد رشد در کرایه حمل بار نیز پذیرفته شده بود.

وزیر راه و شهرسازی درباره تامین قطعات مصرفی ماشین‌آلات سنگین برای رانندگان نیز گفت: نکته مهم دیگر، بحث دسترسی به قطعات پرمصرف کامیون هاست. هماهنگی‌های بسیار خوبی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم؛ مقادیری لاستیک اختصاص یافت و در اختیار کانون‌ها و انجمن‌ها قرار داده شد تا میان رانندگان توزیع کنند زیرا به هیچ عنوان وارد بحث توزیع نمی‌شویم.

وی ادامه داد: خود انجمن‌ها و اتحادیه‌ها می‌توانند به طور مستقیم برای واردات قطعه و لاستیک ثبت سفارش کنند؛ ما هم برای تخصیص ارز، همه پشتیبانی لازم را خواهیم داشت تا کانون‌ها بتوانند کار خود را مستقیما انجام دهند.

آخوندی در پایان افزود: در برخی موارد مانند نظام نوبت ‌دهی بار یا فرآیند بارگیری در بنادر با مشکلاتی مواجه ایم و مقرر شده به طور مشترک تمام فرآیند از ابتدا تا انتها با یکدیگر مرور شود و اگر جایی لازم است فرآیند‌ها مورد تجدید نظر قرار بگیرد به طور حتم این اصلاحات انجام خواهد شد.

در ماه های اخیر رانندگان حمل ونقل جاده ای در اعتراض به افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک و کمی نرخ کرایه دست از کار کشیدند، اما با توجه به برگزاری نشست نمایندگان این تشکل صنفی با وزیر راه وشهرسازی، نرخ کرایه در همه مسیرها از اول تیرماه امسال از 16 تا 26 درصد افزایش یافت و روز 14 تیرماه تحویل لاستیک به نرخ مصوب به رانندگان آغاز شد.