«نوداقتصادی»- مجید حیدری- سبقت سرسام آور قیمت خودرو در جاده افزایش قیمت و نگرانی عمومی جامعه از تبدیل دارایی‌های نقدی به برخی کالاهای با ارزش از جمله خودرو با هدف مقابله با افت بیبشتر ارزش دارایی‌ها، اکنون سبب شده تا نقطه توقف افزایش بی حساب و کتاب قیمت این کالای پر طرفدار به آینده ای نامعلوم پرتاب شود.

برداشت عموم ازشرایط کنونی با توجه به افزایش نا متعارف نرخ تورم وکاهش ارزش پول ملی،دستکم درکوتاه مدت این ذهنیت را متبادر نمی سازد که روند قیمت در بازار خودرو میل به کاهش و یا تعدیل داشته باشد.

کمی جلوتر البته، باید تاثیرخروج آمریکا از برجام و توقف فعالیت شرکت های خودروساز بزرگی چون رنو،پژو و حتی برخی  خودروسازان آلمانی را هم چاشنی این ماجرا کرد که سبب شده تا صنعت خودروسازی کشور از آن تاثیر پذیر باشد.

درشرایط فعلی کم تحرک ترین عنصرتاثیرگذار برروند تعدیل قیمت خودرو در بازار را می توان دولت به حساب آورد که برای  جلوگیری از به پرواز درآمدن قیمت خودرو در این شرایط، هیچ فشاری را بر خود نیاورد.

گویی که نوسانات شدید قیمت خودرو در کنار سایر اقلام مهم در بازار، چندان هم بر مذاق دولت تلخ نیامده است.

یافتن پاسخ برای پرسش های بی شماری که به دلیل نوسانات شدید بر قیمت خودرو تاثیر گذار بوده و روشن کننده نسبی دورنمای مه آلود صنعت خودرو در سال های پیش رو  است ما را به سراغ "جواد نجم الدین" مدیر عامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو برد.

مدیری  که ریاست بر شرکتی که از چند دهه قبل بدین سو بار بزرگی از تولید صنعت خودروی کشور را به دوش کشیده برعهده داشت.

جواد نجم الدین از ابتدا هم چندان موافق انجام این گفتگو نبود اما با اندکی اصرار آن را پذیرفت، بنابراین گفتگوی حاضر تابع شرایط خاص بوده و به صورت مکتوب با او صورت پذیرفت ونه حضوری!

دلیل افزایش  قیمت خودرو در ماههای اخیر چیست؟
دلیل افزایش قیمت خودرو در چند ماه اخیر عمدتا به نوسانات نرخ ارز و همچنین افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه از قبیل فولاد، مس وآلومینیوم و پتروشیمی مربوط می‌شود که گاهی تا 80 درصد افزایش داشته اند و سایر هزینه‌های تولید نیز به تبع این تب افزایش قیمت‌ها نیز افزایش داشته، بنابراین باعث شده تا هزینه‌های تولید خودرو افزایش یابد.


باتوجه به اینکه شورای رقابت هرساله یک بار مجوز افزایش قیمت خودرو را به میزان 7 درصد برای خودروهای زیر 45 میلیون تومان صادر می‌کند، بنابراین دلیل افزایش چند برابری قیمت خودرودر بازاردر ماههای اخیر ناشی از چیست؟
افزایش هفت درصدی قیمت خودرو مربوط به قبل از افزایش قیمت ارز و مواد اولیه بوده و عمدتا مربوط به نرخ تورم سالیانه بوده که شورای رقابت برای خودروسازان در نظر گرفته است  و این افزایش های اخیر را  شامل نمی شود.


چرا قیمت خودرو در بازار اختلاف قیمت بسیار زیادی با کارخانه دارد؟

علت اختلاف زیاد قیمت خودرو از کارخانه تا بازار نیز به دلیل هجوم نقدینگی سرگردان جامعه به سوی خرید خودرو بوده و نیاز واقعی مصرف کننده را شامل نمی‌شود و البته که بخشی هم مربوط به عرضه کند خودرو به بازار به دلیل کمبود قطعه ناشی از نرسیدن به موقع آن است.

آیا با حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو موافق هستید و چرا صنعت خودرو یک صنعت انحصاری است؟

برای  قیمت گذاری خودرو باید واقعیت‌های بازار وقیمت تمام شده و رعایت منافع عمومی را باید در نظر گرفت و شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان فرقی نمی کند چون عموم جامعه قیمت محصول نهایی را در نظر می گیرند و از جزییات قیمت مواد اولیه آگاهی چندانی ندارد، بنابراین نهادهای قیمت گذاری باید بر اساس نرخ واقعی تورم و قیمت تمام شده و با در نظر گرفتن مصالح جامعه نسبت به قیمت گذاری اقدام کند و خودروسازی در ایران هم انحصاری نیست زیرا 36 خودروساز فعالیت دارند و هرکدام با توجه به توان خود محصولات خود را به بازار عرضه می کنند.

خروج آمریکا از  برجام چه تاثیری بر بازار خودروی  کشور خواهد داشت؟

چنانچه ما درست عمل کنیم خروج امریکا از برجام ممکن است که در کوتاه مدت مشکلاتی را برای خودروسازها به وجود آورد اما در درازمدت باعث رشد و توسعه خودکفایی و طراحی محصولات جدید خواهد شد. ما در این زمینه تجربه، تحریم قبلی را داریم که در آن زمان تحریم شورای امنیت هم بود و به مراتب از تحریم آمریکا مهم تر بود.

ما توانستیم ضمن حفظ تولید شرکت نسبت به تکمیل خودکفایی همه خودروها به ویژه خودروی 206 و هم چنین به تولید رساندن خودروی جدید رانا و طراحی و تکمیل طرح خودروی دنا اقدام کنیم و در همان زمان تحریم صادرات خودرو حفظ و طرح های توسعه ای با سرعت بیشتری  انجام شد و در انتهای تحریم تولید تمام خودروهای  ما بودن وابستگی به پژو ادامه داشت و با استفاده از  ورق های فولادی  تولید داخلی تا 85 درصد پوشش داده شد بنابارین اگر ما از فرصت خوب استفاده کنیم خروج امریکا از برجام برای  صنعت خودروسازی یک فرصت بوده وتهدید نیست و با عنایت به اقتصاد مقاومتی در عمل  و کاهش هزینه های تولید و نگاه به داخل و پرهیز از مونتاژ کاری میتواند تهدید را کاملا به فرصت تبدیل سازد.

عدم تخصیص ارز 4200   تومانی به واردات قطعات مورد نیاز  صنعت خودروسازی چه مشکلاتی  را برای این صنعت ایجاد خواهد کرد و راه حل مقابله با این مشکلات چیست؟

عدم تخصیص ارز 4200 تومانی در کوتاه مدت باعث افزایش هزینه‌های تولید خودرو می شود اما در درازمدت باعث منطقی تر شدن قیمت‌ها و رشد رقابت در بازار خودرو می‌شود و میتواند محرکی برای کاهش هزینه‌های غیر ضروری در صنعت خودرو شود. البته به هر میزان نگاه ما به داخل  و اتکا به توانایی‌های داخلی بیشتر باشد هزینه های تولید کاهش یافته و در درازمدت خودرو با قیمت منطقی تر و قابل قبول و باکیفیت مناسب تری به بازار عرضه می‌شود.