«نود اقتصادی»:«محمدجواد آذری جهرمی» امروز (دوشنبه) در دومین روز آغاز به کار نهمین مجلس دانش آموزی افزود: هوشمندسازی مدارس سه لایه دارد، نخست اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات است که تا پایان امسال همه مدارس به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.
وی، لایه دوم را خدمات برشمرد که با استفاده از فناوری اطلاعات تحصیل آسان تر می شود و بر این اساس با آموزش و پرورش توافق شده است با استفاده از توان بخش خصوصی، خدماتی برای مدارس ارائه شود.
این مسوول لایه سوم را تامین منابع برای خرید تجهیزات هوشمند سازی مدارس عنوان کرد و همکاری وزارت آموزش و پرورش در این باره را خواستار شد.
آذری جهرمی افزود: بر اساس تحول دیجیتال، در آینده ای نه چندان دور حاکمیت کشورها با حاکمیت شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات جایگزین می شود و قواعد حقوقی حاکم بر سرویس های فناوری اطلاعات جای قوانین داخلی را می گیرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: راه هایی پیش روی کشورها در مواجهه با تحول دیجیتال وجود دارد؛ ایستادن حاکمیت ها در مقابل تحول دیجیتال و فیلتر کردن، نتیجه ای جز عقب ماندگی و نارضایتی مردم در پی ندارد و راه دوم نیز حرکت با چشم و گوش بسته در این مسیر است.
وی با بیان اینکه راه سومی نیز در پیش روی ما قرار دارد، تصریح کرد: فناوری و ابزار در هر جامعه ای قابل استفاده است؛ بنابراین شرکت های ایرانی در تحول دیجیتال باید سهمی از بازار را تصاحب کنند.

** چند پیشنهاد برای مجلس دانش آموزی
این مسوول اضافه کرد: فلسفه وجودی تحول دیجیتال حاکمیت شرکت هاست بنابراین حاکمیت باید «زیست بوم» هایی را برای توسعه و رفاه ایجاد کنند که ساختار آن مراکز رشد محسوب می شود.
آذری جهرمی به اعضای مجلس دانش آموزی پیشنهاد کرد مصوبه ای برای توسعه مراکز رشد در سطح کشور داشته باشند تا وزارت ارتباطات آن را اجرا کند.
وی تاکید کرد اگر مجلس دانش آموزی کمیسیونی تحت عنوان فناوری اطلاعات داشته باشد این وزارتخانه و معاونان وزیر نهایت همکاری را با آنان خواهند داشت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه پیشنهادی مبنی بر استفاده از ظرفیت های مجلس دانش آموزی برای ترویج مطالعه و ایجاد سکوهای آزاداندیشی در مدارس گفت: چه اشکال دارد که مطالعه را به ارزش تبدیل کنیم و در مورد آن چشم و هم چشمی راه بیندازیم؟

** توصیه یک کتاب از ترامپ
عضو هیات دولت ادامه داد: باید بتوان از ظرفیت جوانان برای ایجاد آینده ای بهتر برای کشور استفاده کرد، با لعنت فرستادن بر تاریکی کاری درست نمی شود و همه باید شمعی در این مسیر روشن کنند.
وی با اشاره به نطق های پر حرارت نمایندگان این مجلس گفت: تمرین کنیم که برای شنیده شدن حرفمان فریاد نزنیم؛ زیرا از اصل و‌ مغز موضوع جا می مانیم. باید به مغز و قلب سخنان توجه کرد. همچنین هر که دانش بیشتری دارد افتاده تر می شود.
این مسوول افزود: به کسانی که می خواهند بدانند دستاوردهای انقلاب در 40 سال گذشته چیست، خواندن کتاب «آمریکای زمین گیر» نوشته رییس جمهوری کنونی آمریکا توصیه می شود وقتی این کتاب را بخوانید متوجه می شوید کشوری که پرچم عناد و دشمنی با جمهوری اسلامی را در دست گرفته است نسبت به ما چه دیدگاهی دارد و چگونه قدرت دیپلماسی، سیاسی و نظامی ما را به تلویح تحسین می کند.

** کودکان بازمانده از تحصیل
آذری جهرمی از همکاری وزارت ارتباطات با وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه، سازمان ثبت احوال و سازمان بهزیستی در شناسایی 136 هزار کودک بازمانده از تحصیل خبر داد و افزود: در تماس با خانواده های این کودکان برای ارائه آموزش از راه دور بازخورد خوبی گرفتیم.
 طرح مجلس دانش‌آموزی بیستم مرداد 13۷۹ در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد و این مجلس فعالیت خود را در سال ۱۳۸۰ آغاز کرد.
خاستگاه اولیه مجلس دانش‌آموزی، شوراهای دانش‌آموزی است که انتخابات آن اول آبان ماه برگزار می‌شود و برگزیدگان مدارس، مجامع مشورتی مناطق و منتخبان مجامع مشورتی مناطق، مجامع مشورتی استان به آن راه می یابند و در نهایت منتخبان اعضای مجامع مشورتی استان، اعضای مجلس دانش‌آموزی را تشکیل می‌دهند که در دوره های 2 ساله فعالیت خود را دنبال می‌کنند.
مجلس دانش‌آموزی دارای ۱۵۰ نماینده دختر و پسر به تعداد مساوی از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم است.
۱۴۲ نماینده از همه استان‌ها، چهار نماینده از اقلیت‌های دینی، ۲ نماینده از بین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ۲ نماینده از مدارس ایرانی خارج از کشور در مجلس دانش‌آموزی حضور دارند.
از دیروز (یکشنبه) نهمین دوره مجلس دانش آموزی آغاز شده است و به مدت 2 روز انتخابات کمیسیون‌های آن شامل «فرهنگی و هنری»، «علمی و آموزشی»، «اجتماعی و تربیتی»، «ورزش و سلامت» و «ارتباطات و فناوری» برگزار می‌شود. ‌