ابوالفضل حجازی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با جدیدترین وضعیت تولید، فروش و قیمت موتورسیکلت در بازار ایران اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت در بخش‌های مختلف از جمله مواد اولیه و نیز افزایش قیمت دلار باید بدانیم که مواد مورد نیاز خارجی بین سه تا چهار برابر و مواد داخلی تا دو برابر افزایش قیمت داشته‌اند و در مجموع قیمت موتورسیکلت باید حداکثر تا سه برابر از ابتدای سال جاری افزایش داشته باشد و ارقام بیش از این منطقی نیست و نیازمند ورود نهادهای نظارتی است.

وی ادامه داد: بخشی از علت افزایش قیمت به دلیل رشد قیمت مواد اولیه است و باید بدانیم که هر ورق فولادی از قیمت ۱۶۰۰ تومان به ۴۶۰۰ تومان افزایش داشته و قیمت ارز نیما نیز تا دو برابر رشد کرده و ۴۰۰۰ تومان به حدود ۸۰۰۰ تومان رسیده است.

عضو هیات مدیره انجمن موتورسیکلت ایران با اشاره به این‌که در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی به دلیل نبود تقاضا صرفا با ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت واقعی تولید می‌کنند، گفت: در سال ۱۳۹۵، ۸۰۰ هزار دستگاه، در سال ۱۳۹۶، ۱۷۰ هزار دستگاه و در نیمه نخست سال جاری صرفا حدود ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده است.

حجازی با بیان این‌که ۷۰ درصد مصرف بازار موتورسیکلت مربوط به موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی است، خاطرنشان کرد: در حالی‌که قیمت این مدل موتورسیکلت‌ها در سال گذشته حدود ۳.۵ میلیون تومان بوده است، اما این رقم در سال جاری به چهار میلیون و ۸۰۰ تا پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان براساس مدل‌های مختلف رشد قیمت داشته است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان داخلی کمتر از ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتند و آن هم به دلیل آن است که تقاضا در بازار وجود ندارد و زمانی‌که میزان تقاضا کاهش می‌یابد تولید نیز با افت روبه‌رو می‌شود. در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده قدرت خرید برای مصرف‌کنندگان این موتورسیکلت‌ها کاهش یافته و به تبع آن نیز میزان تولید با افت روبه‌رو شده است.

عضو هیات مدیره انجمن موتورسیلکت ایران با بیان این‌که تنها در مورد موتورسیکلت‌های خاص شاهد افزایش قیمت‌های تا ۷۵ درصدی در بازار ایران هستیم، تصریح کرد: شاهد افزایش تعدادی از موتورهای خاص از جمله موتورهای هندی در بازار ایران هستیم و قیمت آنها بعضا از ۱۶ میلیون تومان به ۲۴ تا ۲۸ میلیون تومان افزایش یافته است و عاملان توزیع با خرید این مدل موتورسیکلت آنها را با قیمت‌های بالاتری به قشر جوان و سرمایه‌دار که مخاطب خرید هستند، می‌فروشند و شاهد ایجاد بازار دلالی در این بخش هستیم.

حجازی در مورد ورود نهادهای نظارتی و ذیصلاح جهت برخورد با عاملانی که موتورسیکلت‌ها را با رقم‌هایی بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسانند نیز یادآور شد: متاسفانه در این رابطه ضعف‌های نظارتی وجود دارد و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و سایر سازمان‌هایی که در این خصوص مسئول هستند باید با متخلفان و سودجویان برخورد کنند.

به گزارش ایسنا، همزمان با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش قیمت محصولات در بخش‌های مختلف بودیم و موتورسیکلت‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند، اما موضوعی که در این رابطه باید به آن اشاره کرد پدیده دلال‌بازی در مورد موتورسیکلت‌هایی است که به اصطلاح موتورسیکلت‌های هندی خوانده می‌شوند و در این مسیر بهترین راهکار برای قطع دست دلالان، خرید متقاضیان این موتورسیکلت‌ها از فروشگاه‌های مرکزی مربوط به کارخانجات تولیدی است که می‌توانند محصول مورد نیاز را به قیمت واقعی و بدون واسطه خریداری کنند و جهت حذف عاملان توزیع گام بردارند. گفتنی است کارخانجات تولیدی دارای سایت فروش هستند و متقاضیان می‌توانند با انتخاب نوع موتورسیکلت و مشخصات مربوط به آن جهت خرید اقدام کنند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.