به گزارش «نود اقتصادی» امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: طی دهه‌های قبل وزارت صمت بررسی عملکرد خودروسازان را به سازمان‌هایی نظیر ایدرو سپرده بود. اما اکنون این شرکت‌ها چنان قدرتی پیدا کرده‌اند که خود وزارتخانه هم نمی‌تواند چندان بر فعالیت آنها نظارت داشته باشد و گاهی خود وزیر هم باید با وقت قبلی به این کارخانه‌ها برود.

وی افزود: این امر به دلیل شاخ و برگی است که این خودروسازان پیدا کرده‌اند و انحصار بازار هم در دست آنهاست. طبیعتا در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار تولید محصولی با کیفیت و با قیمت‌های تعادلی داشت. همانطور که در سوال مطرح شد خودروسازان تمام مسائل را به گردن هزینه تولید و تحریم‌ها می‌اندازند، اما به جرأت می‌توان گفت در بدترین حالت تحریم‌ها 30 درصد بر عملکرد آنها تاثیر دارد. زمانی که آمریکا با ایران به توافق رسید و برجام را امضا کرد مگر خودروسازان چه کردند؟ آنها صرفا به واردات قطعا چینی ادامه دادند و هرچه می‌توانستند قطعه چینی وارد کردند. پیش از این ما دلار ارزان و شرایط بدون تحریم را هم تجربه کرده‌ایم که تفاوت چندانی در عملکرد گذشته و امروز وجود ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: با این حال امروز هم تمام دنیا علیه ما نشده‌اند و از این فرصت می‌توان برای همکاری و تجارت با اروپا و به‌ویژه کشورهای منطقه استفاده کرد. شاید امروز خودروسازان بزرگ حاضر به همکاری با ایران نباشند، اما می‌توان شرکت‌های کوچک و متوسط را دریافت و با آنها وارد مذاکره شد. این امر به شرطی بحران‌زدا می‌شود که اراده‌ای قوی پشت آن وجود داشته باشد که متاسفانه مسائل سیاسی این اراده را از میان برداشته‌اند. با ادامه این روند دیگر تولید خودرو چندان به صرفه نیست و باید چاره‌ای دیگر برای آن اندیشید. این مشکلات قابل‌حل است و لازم است شفاف‌سازی شود و مدیران دولتی مسائل موجود را با مردم در میان بگذارند. آنها باید بدانند که اکنون حجم نقدینگی بسیار بالاست و می‌توان این سرمایه را به بازار خودرو منتقل کرد. از دیگرسو ضروری است که مدیران کارآمدی انتخاب شوند تا تصمیمات درستی را به دور از منافع گروهی به اجرا بگذارند. به عنوان مثال اکنون رفع محدودیت واردات و کاهش تعرفه‌ها امری است که انتظار می‌رود به اجرا گذاشته شود، اما مدیران بنا به مصالحی به آن توجه نشان نمی‌دهند.